IDEOLOGIE
TŘETÍ CESTY, FAŠISMUS
Část
první: FAŠISMUS V ITÁLII
1.3
Právní úprava korporací
V
dubnu roku 1927 vydala Velká fašistická rada (nejvyšší
státní orgán) základní dokument,
jenž popsal ekonomickou podobu režimu a zároveň obsahoval
program sociální politiky fašistického státu,
Carta del Lavoro (chartu práce). Charta práce
upřesnila, za jakých podmínek bude ustanovena výplata,
přičemž práce v noci měla být placena lépe,
dočteme se v ní o pracovních přestávkách,
o nároku na placenou dovolenou, o povinnosti zaměstnavatele a
zaměstnanců respektovat státní a církevní
svátky, o finančním odškodnění zaměstnance,
pokud je s ním bez vlastního zavinění rozvázán
pracovní poměr a podobně. V oblasti prevence se zavázala
zlepšit pojištění pro případy pracovních
úrazů, vypracovat mateřské pojištění,
vytvořit pojištění proti nemocem z povolání a
tuberkulóze, zvýhodnit podporu v nezaměstnanosti a
konečně vytvořit pojištění pro mladé zaměstnance,
jež by jim dovolilo disponovat s určitým peněžním
obnosem v případě svatby, nebo v momentě, kdy by se
rozhodli pracovat na vlastním kontě. Zaměstnanci však měli
mít nejenom práva, ale též nejrůznější
povinnosti, na jejichž porušování charta pamatovala
systémem finančních a jiných trestů.
V
roce 1934 přišla Velká rada se Zákonem o tvorbě a
funkcích korporací, na jehož základě vzniklo
podle nejrůznějších ekonomických sektorů 22
korporací. Vrcholným orgánem každé
korporace se stala Korporativní rada, ve které byli
zastoupeni jak představitelé státu, tedy fašistické
strany, tak představitelé zaměstnanců
a zaměstnavatelů. Všech 22 korporativních rad se sdružilo
v Národní radě korporací, která se stala
legislativním orgánem s cílem nahradit
parlament. Jednotlivé korporace byly vytvořeny na tomto
principu:
Korporace
obilnin (členem Korporativní rady je prezident a 36 členů)
3
zástupci Národní fašistické strany
7
zástupců zaměstnavatelů a 7 zástupců zaměstnanců
z oblasti produkce obilnin
1
zástupce zaměstnavatelů a 1 zástupce zaměstnanců z
oblasti mlácení obilnin
3
zástupci zaměstnavatelů a 3 zástupci zaměstnanců z
mlynářského průmyslu, rýže, cukrářství
a těstovin
1
zástupce zaměstnavatelů a 1 zástupce zaměstnanců z
pekárenského průmyslu
3
zástupci zaměstnavatelů a 3 zástupci zaměstnanců z
oblasti obchodu s obilninami, či jinými výše
uvedenými produkty
1
zástupce spotřebních družstev
1
zástupce zemědělských techniků vykonávajících
profesi ve vlastní režii
1
zástupce řemeslníků
Mezi
zástupci zaměstnavatelů jsou tři ředitelé podniků
ze sféry zemědělství, průmyslu a obchodu.
Benito
Mussolini, L´etat corporatif, str. 254-255
Volby
do Národní rady korporací probíhaly tak,
že Velká rada vytvořila jednotnou listinu 400 kandidátů,
kterou mohl volič ve volbách buď celou přijmout, nebo
odmítnout. Na kandidátce figurovali jak nejrůznější
zástupci ekonomického, politického, sportovního
a kulturního života země, tak i členové různých
asociací, dnes by se asi dalo napsat NGO.
1.4
Projevy korporatismu v ČR
V
ČR je korporatismus zastoupen například institucí
tripartity, jež vznikla v devadesátých letech na popud
ČSSD a která sdružuje zástupce vlády, odborů
a zaměstnavatelů. Rada hospodářské a sociální
dohody České republiky, tzv. tripartita, je orgánem
kolektivního vyjednávání vlády,
odborů a zaměstnavatelů. Jeho cílem je dosažení
politické shody v zásadních hospodářských
a sociálních opatřeních, která přijímá
vláda. Výsledkem jednání jsou doporučení
vládě. Složení Rady: 7 zástupců vlády,
7 zástupců odborů a 7 zástupců zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů. Předsedou Rady je ministr práce
a sociálních věcí. Na podobném modelu
byla u nás vytvořena i zdravotnická tripartita. Další
z projevů tzv. neokorporatismu můžeme najít ve volebním
programu Strany zelených:
Občanská
společnost – například referenda a neziskové
organizace
Stále
se setkáváme se snahou omezit práva občanů u
věcí, které se jich týkají. Vidíme
urputnou snahu zabránit naplnění ústavy a
neumožnit existenci institutu celostátního (obecného)
referenda. Místní referenda jsou často neplatná
kvůli nutné vysoké účasti voličů.
Navrhovatelé nových zákonů se pokoušejí
omezovat účast zainteresované veřejnosti v
rozhodovacích řízeních. Projevilo se to
například při přijímání zákona
o ochraně přírody a krajiny, atomového zákona
a správního řádu. Občanské aktivity a
účast veřejnosti ve správním či politickém
rozhodování jsou v těchto situacích protiváhou
formalizujících sil. Strana zelených se staví
proti omezování občanských práv v
zákonech, upravujících ochranu životního
prostředí.
Strana
zelených bude proto prosazovat co nejširší podporu
nestátních neziskových organizací –
zájmových sdružení, spolků, občanských
iniciativ, nadací a veřejně prospěšných organizací,
jako významného demokratického pilíře
společnosti. V co nejkratší době chceme prosadit zákon
o veřejné prospěšnosti, který by určil, co je
veřejně prospěšná činnost a jakým způsobem budou
patřičné organizace podporovány – například
nižším nebo žádným zdaněním.
Program
Strany zelených "Kvalita života" pro volby do
Poslanecké sněmovny 2006, část 4.2
Tzv.
občanská společnost je jeden z dalších způsobů,
jenž umožňuje obejít systém parlamentní
demokracie a podrobněji se o ní a o neokorporatismu dnešní
doby rozepíši v jedné z dalších částí
tohoto seriálu. Zelení se mimo systém
zastupitelské demokracie snaží prosazovat i svou
stranickou politiku za přispění ideově spřízněných
NGO, tedy nevládních neziskových organizací,
na což upozornil Václav Klaus v dopisu prezidenta republiky
Martinu Bursíkovi. Jdou ještě dále, neboť nikým
nevolení úředníci Ministerstva životního
prostředí společně se zástupci NGO právně
zavazují ČR ke konání, které může mít
škodlivý vliv na fungování ekonomiky našeho
státu. To vše bez předcházející
konzultace s předsedou vlády, koaličními partnery,
ministrem zahraničních věcí, či prezidentem. Nechtěl
bych tím nastavit jakési pomyslné rovnítko
mezi Italskou fašistickou stranou a Stranou zelených, pouze
bych rád poukázal na určité shodné
ideologické a taktické prvky, které oba dva
myšlenkové směry staví do rozporu se systémem
parlamentní demokracie.
Ke
korporatismu se u nás oficiálně hlásí
«ultrapravicové» hnutí Národní
korporativismus a je jím částečně ovlivněn i
národně-socialistický «ultrapravicový»
Národní odpor. Pojem ultrapravicový jsem dal do
závorek, neboť na základě výše uvedených
argumentů je snad vidět, že obě dvě organizace toho mají
se skutečnou pravicí, což znamená s myšlenkovým
proudem, jenž obhajuje svobodu individua a tržní ekonomiku,
tedy kapitalismus, velice málo společného. Jejich
označení za ultrapravici je podle mne naprosto scestné,
stejně jako by bylo zcela zavádějící jejich
označení za ultralevici. Ideologie třetí cesty mají
určité společné znaky jak s pravicí, tak s
levicí, ale jejich cílem bylo, je a bude najít
ekonomicko-politický systém mezi kapitalismem a
marxistickým socialismem, jakési sociálně-tržní
hospodářství, jejich příznivci se nepovažují
ani za pravici, ani za levici, neboť toto tradiční dělení
politického spektra je podle nich překonáno.
V
další části pojednání o ideologiích
třetí cesty se budu věnovat krátkému období
Dollfussovy klerikální fašistické diktatury v
Rakousku, která byla posléze anšlusem Rakouska
nahrazena diktaturou národně-socialistickou.
Seznam
použitých zdrojů:
knihy:
Entretiens
avec Mussolini, Emil.Ludwig, Albin Michel-1932
La
doctrine du fascisme, Benito Mussolini, Vallechi
editore Firenze-1937
L´etat
corporatif, Benio Mussolini, Vallecchi editeur Florence-1938
Le
corporatisme fasciste, C.Valenziani, Editions de la nouvelle revue
critique-1935
Odkazy
na internetu, pouze stránky, které nepropagují
fašismus a nacismus:
fašistická
doktrína:
http://www.piralli.it/dottrina.htm
http://wings.buffalo.edu/litgloss/mussolini/text.shtml
http://www.constitution.org/tyr/mussolini.htm
volební
program Fasci Italiani di Combattinento:
http://pied-leger.over-blog.com/categorie-1020305.html
Mussolini,
le fascisme italien et ses fantomes:
http://www.er.uqam.ca/nobel/politis/IMG/pdf/42130602.pdf
volební
program Strany zelených:
http://www.zeleni.cz/59/rubrika/volebni-program/
dopis
prezidenta republiky Martinu Bursíkovi:
http://www.klaus.cz/klaus2/asp/clanek.asp?id=MJdbLAyFWg8r
institut
tripartity v ČR:
http://www.vlada.cz/cs/rvk/rhsd/uvod.html
16.9.2007
Zpět na hlavní stranu
|