Vzor
60, demo za totality
Tak
nějak mě napadlo, že bych mohl zase něco napsat o staré brněnské
punkové scéně a o kapele, ve které jsem tehdy působil. Sorry, že
vám to tady zase tlačím, ale mám pár nových zajímavých věcí.
No, vezmu to pěkně od začátku. Kdysi dávno za dob bolševické
totality jsme v Brně ve zkušebně kapely Zeměžluč nahráli naše
první a poslední demo. Někde v Tuzexu, což byl jediný kšeft,
kde se daly za tzv. bony koupit produkty zahnívajícího kapitalismu
(ve vzkvétajícím socialismu šly sehnat jen s velkými obtížemi,
nebo vůbec styl džíny, hajzlpapír, hygienické vložky, žvýkačky,
flaška whisky a tak podobně), jsme si pořídili kvalitní
magnetofonový pásek Basf. Nějaký kámoš nám půjčil dvoustopý
páskáč, no a od Zeměžluče a z klubu Křenová jsme vysomrovali
pár mikrofonů, zbytek jsme zhruba měli. Jednoho sobotního rána
jsme tedy dorazili do zkušebny, postavili bicí a naši legrační
podomácku vyrobenou aparaturu, natáhli kábly a do večera jsme to
všechno naházeli na pásek. Byla to celkem fuška, ale zvládli
jsme to.
O
technickou stránku věci se staral kytarista Barmy, jediný typ v
kapele, co do toho viděl. Pak to ještě doma na koleně jaksi
pokoutně smíchal a slepil dohromady způsobem, že se to dokonce i
dalo poslouchat, nebo co, - - - - - ty vole, hotový zázrak. O
nějakém nahrávacím studiu se nám tehdy mohlo jen zdát, protože
ty profesionální byly nad naše finanční možnosti a amatérské
v našem dosahu nebyly na něco podobného připravené. Garáž
Tonyho Ducháčka v té době nahrála slušné demo na čtyřstopý
kazeťák, ale byli z Prahy a měli kontakty na pražské chartisty a
přístup k jejich technickým vymoženostem. Na venkově se to
řešilo jak se dalo, což nebyla žádná sláva. No a co se týče
nahrávacích studií, jednalo se tehdy o státní instituce ve
vlastnictví pracujícího lidu naší krásné země, Československé
socialistické republiky, zkráceně ČSSR. Nahrávaly v nich jen
zavedené kapely a podzemní scéna do této oblasti neměla přístup.
Asi by nás okamžitě poslali do hajzlu, neměli jsme totiž ani
amatérské přehrávky, což bylo jakési minimum k tomu, aby
skupina mohla vůbec veřejně oficiálně vystupovat alespoň na
zábavách. No a to znamenalo, že kapela zahrála před komisí celý
repertoár a předložila všechny texty. Problém. Komunistická
strana Československa považovala punk za jednu z dalších
dekadentních křečí úpadkové buržoazní kultury a podle toho s
ním zacházela, nebylo co řešit.
Přece
jen jsme jedno z těch amatérských studií s Modulem v tehdejším
Gottwaldově navštívili. Jižní Svahy, byt rodiny Iva Viktorina v
jednom z paneláků na sídlišti. Netrvalo to dlouho, nejdříve
jsme si poslechli věci, které už nahrál a na kterých právě
pracoval a objevil se první závažný problém. Ve všech válech
hrál automatický bubeník, což bylo vzhledem k umístění studia
pochopitelné. Finální rozhovor proběhl asi takto:
"No
nejlepší by bylo, kdybyste nahráli jeden song denně, kolik toho
chcete vlastně udělat?" zeptal se zvědavě majitel studia.
"No,
tak za ten den kolem dvaceti kousků, pohoda, - - - ne?" sunem
ze sebe plní mladického nadšení.
"Aha,"
odvětil zamyšleně a tím jsme asi u něj skončili.
Stejně
to bylo technicky nemožné vzhledem k tomu, že bychom nemohli
nahrávat s opravdovým bubeníkem, ten náš by byl asi pěkně
nasraný. No a to ani nemluvím o sousedech. Zkuste si představit,
co by se asi stalo, kdybychom mu v obyváku postavili bicí a bicman
do toho začal mlátit, nebo co. Řekl bych, že by nás sousedi brzy
vyhodili z okna i s celým naším bordelem a Viktorin by letěl hned
za námi i s celou rodinou. Ruku na srdce, ani bych se jim nedivil.
Mě by z toho taky jeblo v bedně, kdybych dohasil utahaný z rachoty
po noční směně a o patro výš by pár šílených cypů vyrábělo
jakési punkové demo a tak. Totální delír, maximálně negativní
vibrace, divoká šarlatová červeň by mi zablokovala mozek a došlo
by k okamžitému zkratu a následné explozi, jakákoliv diskuze
nemožná: brutální AGRESE! Ty vole, bych ten rámus zarazil všemi
možnými i nemožnými prostředky, to je jasné. Rozešli jsme se
přátelsky s tím, že o tom všem budeme vzájemně uvažovat a že
se brzy znovu uvidíme. Ale jak Viktorín, tak i my jsme věděli, že
se v blízké budoucnosti určitě nepotkáme.
Ale
zpět k Brnu a k tomu našemu rámusu. Jediné co si bezpečně
pamatuji a na co nikdy nezapomenu, je skutečnost, že když jsme
ráno dorazili ke dveřím zkušebny, bylo to všechno pěkně v
prdeli. Z toho všeho stresu jsem chytil hustou migrénu. Občas to
na mě tehdy padlo a výsledek byl zhruba takový, že jsem byl celý
den totálně out, - - - - shut down, nebo co. Jakmile jsem se zvedl
z postele, začal se kolem mě točit celý svět, chtělo se mi
zvracet, rychle jsem do ní zase zalezl a raději jsem se ani
nepohnul a snažil jsem se usnout. Nějakým zázrakem se mi z těch
sraček podařilo dostat a odeřval jsem všechny songy. Dodnes to
nedokáži pochopit.
Takže
jsme to nakonec dali dohromady. Našeho prvního bubeníka
pak za bicíma vystřídal skinhead Bleky, - - - - - -
punks & skins united ;-))) Vzor 60 ještě nějakou dobu fungoval
a proběhlo několik slušných akcí. V létě před sametovkou jsme
to s Modulem zapíchli, zdrhli jsme do Francie a tím vlastně
skončila krátká historie jednoho z několika starých punkových
gangů z Moravy. O nic tehdy nešlo, byli jsme kámoši, stmelená
parta, drželi jsme při sobě. Uplynulo skoro dvacet let. Přestože
jsme se od té doby neviděli, rozhodli jsme se nakonec, že pořádně
nahrajeme většinu starých válů a přihodíme pár nových věcí,
abychom tak nějak korektně uzavřeli jednu kapitolu z naší
společné minulosti. Ale o tom všem, co se kolem toho dělo, už
ani nemá cenu psát, - - - - - - ztráta času. A vůbec, tento
článek jsem tady hodil proto, že pro vás chystám jinou lahůdku
z dávných dob, mytický brněnský klub Křenová a tak, slušné
materiály z koncertu tří punk/hc kapel někdy v dubnu roku 1989,
kdy bubeník jedné z nich odjel v noci po koncertě na
vojnu. Brzy si počtete a uvidíte ;-)
Jo,
k článku jsem použil některé z fotek z našich koncertů, které
můžete najít v knížce "Kytary a řev" v kapitole o
klubu Křenová.
Zpět na hlavní stránku
|